Premierul Ungariei, Ferenc Gyurcsany, a criticat in termeni duri si a acuzat de rasism un editorial ale carui fragmente incriminate pot fi studiate cu atentie pe saitul Cotidianului. Marturisesc ca, necunoscand limba maghiara, am apelat la aceleasi fragmente pentru a putea judeca daca acuzele aduse sunt indreptatite sau nu. Nu pot sa nu admit ca, desi tonul scriiturii este uneori violent si transant, nu exista nicaieri, in nici unul dintre fragmentele citate, formulari sau asumptii care ar putea trece drept rasiste. 

Nu exista nimic altceva decat o constatare, pe care o putem face cu totii. Aceea ca, in cazul handbalistului roman, criminalii au fost TIGANI. Este asta o afirmatie rasista? Sa studiem, o clipa, definitia rasismului:

Concepţie social-politică antiştiinţifică şi reacţionară (sic!) care susţine ideea nefondată a inegalităţii biologice şi intelectuale a raselor, precum şi caracterul determinant, în istorie, al particularităţilor rasiale ale oamenilor, al luptei dintre rase.”

Pentru orice om care accepta aceasta definitie a rasismului, e limpede ca afirmatiile facute in editorialul cu pricina nu au nici o legatura cu aceasta “conceptie”. A constata o problema cu care societatea se confrunta de multe secole, aceea a integrarii comunitatilor de tigani, te transforma imediat intr-un rasist? A spune ca cei mai multi dintre hotii de buzunare sunt tigani nu are de a face cu o “conceptie social-politica…”, ci tine de realitate (in masura in care faptele sunt confirmate de statistici). Lucrurile stau chiar asa, si ele trebuie indreptate. A refuza insa sa vorbim despre ele, excomunicandu-l pe cel care indrazneste sub anatema de “rasist”, este un reflex al unei societati imbolnavite de plaga corectitudinii politice prost intelese (ceea ce e, din pacate, un paradox).

Si pana cand agresorii tigani nu vor fi ingrijiti de echipe de specialisti in operatii estetice, platite de cei mai corecti politic dintre noi, premierul Ungariei ar trebui sa se abtina de la vararea pumnului in gura, exersata la noi cu pricepere de musiu Basescu – il presidente.

Aceasta nu incrimineaza, in nici un caz – si editorialul este extrem de clar in aceasta directie – acele comunitati de tigani integrate in societate si care se bucura de avantajele si dezavantajele ei, comunitati ce nu au nimic de a face cu gruparile criminale ale aceleiasi etnii.

Advertisements

6 thoughts on “Hilaritatea acuzatiilor de rasism

  1. generalizarile sunt periculoase, indiferent de natura lor. dar a alatura un apelativ care este caracteristic unei persoane, par ex “negru” “tigan” “alb” “asiatic” “blonda” (and so on) tine de natura intrinseca a persoanei, si nu are nicidecum intentie de a blama in niciun fel persoana in cauza. daca cineva aude acel apelativ si cade in capcana generaliazarii, e problema si greseala lui.

    just articol.

  2. Asa este, ai dreptate, generalizarile trebuie incriminate, nu observatiile de natura factuala. Sigur ca fiecare are dreptul sa auda ce pofteste, dar asta nu-l indreptateste sa lanseze acuze si sa puna in seama celuilalt propria interpretare.

  3. politically correct – concept prost inteles. doar la asta m-am gandit pana sa ajung la al 4-lea paragraf. Apoi m-am gandit la Sartre si “l’enfer, c’est les autres”. Dar adevarul e ca n-am habar de ce anume se petrece-n lume. 🙂

  4. Nu știu dacă poate fi prost înțeleasă corectitudinea politică. Fiindcă, after all, cam nimic nu se întâmplă, zic unii mai duri, nici în SUA – cele corecte. Discriminarea continuă, chiar dacă oamenii vorbesc frumos despre negri, gay etc. Numai jocul limbajului a suferit eugenia.

    Culmea ironiei e ca nu mai ai voie să le spui unora pe nume și să-i prezinți ca atare, deoarece cazi sub incriminarea corectitudinii. Altfel spus, din atâta exces de zel, ajungem să folosim eufemisme pentru a ne indentifica reciproc, de parcă am ne-am fi tabuizat. Or corectitudinea politică, parcă, voia să lupte împotriva unor vechi tabuuri. Și mai hilar mi se pare că țiganii sadea, cei care nu se rușinează de sorgintea și numele lor, se simt jigniți de activiștii care le apără, chipurile, etnia tocmai pentru că evită să li se adreseze cu numele de care sunt atât de mândri: țigan.

  5. asa e, ai dreptate. discriminarea nu inceteaza deodata cu “metaforizarea” si eufemizarea limbajului; ba dimpotriva; insa corectitudinea politica poate si ar trebui sa insemne altceva! problema este ca nivelul declarativ nu are nimic de a face cu cel normativ. Nu ajunge sa te declari barbat ca sa si fii:)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s