Cine da, din intamplare sau nu, peste Demoni si miracole (H.P. Lovecraft) trebuie sa azvarle cartea cat mai departe si sa uite instantaneu numele cartii si al autorului. Eu, din pacate, n-am facut asa. Si cu credinta ferma – desi tot mai zdruncinata – ca orice carte odata inceputa trebuie citita pana la capat, gasindu-se in mod necesar ceva bun in ea, chiar daca din pura intamplare, am inaintat pana la pagina 184.

Am citit fortandu-ma sa dau pagina, sa suport aiurelile fara nici o noima ale unui scris lipsit de orice calitati literare (fapt de care, in mod cert, nici traducerea nu este straina). Nu exista, in tot acest volum de povestiri o fraza bine incheiata, nici macar trei cuvinte bine potrivite unul langa altul. Se arunca cu lopata, la gramada, cuvinte stranii, idei absurd de prost exprimate, incercari “filosofice” de a raspunde la intrebarile ultime.

Galgaie pretutindeni de absoluturi, de creaturi de pe alte planete de miracole sfasietoare, de personaje care se fataie in sus si in jos prin universuri. Nu exista insa nicaieri nici cea mai mica preocupare pentru o minima coerenta, nu exista nicaieri un fir narativ, o poveste, incoerenta ea insasi scapata de sub control fiind singuea norma a scriiturii care se prabuseste adesea in pueril, in ordinar, in comun.

Pana acum credeam cu sinceritate ca pana si o carte proasta tebuie dusa pana la capat. Trebuie zvarlita cat colo abia cand ai terminat definitiv cu ea. Aflat insa in fata acestei carti a lui Lovecraft credinta aceasta a mea s-a prefacut intr-o absurditate. In loc sa azvarl timpul pe fereastra, sa ma enervez, sa ma ingrozesc, sa raman perpelex de lipsa completa de valoare a scriiturii am hotarat sa nu mai citesc un rand, in viata mea, scris de Lovecraft.

Dar daca aveti pofta sa va convingeti pe cont propriu, profit de aceasta ocazie pentru a anunta ca trimit aceasta carte, prin posta, celui dintai care isi va manifesta dorinta de a avea in biblioteca aceasta pretioasa lucrare, de o nebanuita originalitate.

15 thoughts on “Prima carte pe care n-am putut-o citi pana la capat

  1. Vroiam să o citesc. Mă faci un pic curios. Dar oricum nu am timp acum, aşa că rămâne în stand-by. Autorul nu este chiar pe gustul meu, cu toate că sunt fan al acestui gen literar…

  2. Îmi amintesc cum în facultate (adica acum) găseam o carte pe un subiect care mă interesa. Şi entuziasmată, începeam să o citesc. Mă mira uneori superficialitatea autorului, dacă acesta era român. Apoi, am dat vina pe traducător. Mă deranja copy-paste-ul din alţi autori (autorul principal de la care ai copy-păstuit nu se trece niciodată). Apoi, am ajuns cu o bursă prin Spania şi am început să citesc acolo lucruri cu adevărat interesante, chiar dacă nu era limba mea, am ajuns sa nu mai pot citi lucruri serioase în română, fie din cauza traducătorului, fie din cauza copy-pastorului. Acum am o problemă la licenţă: o singură bucăţică dintr-o carte e scrisă în română şi îmi e foarte greu să înţeleg ce spune… Am rezistat eroic să citesc totuşi epistola… mi-am dat seama că era posibil să nu fi înţeles eu codul în care era transmis mesajul deşi iubesc, atât limba română, cât şi jurnalismul economic…

  3. limba romana are virtutile si comorile ei de necontestat…numai ca uneori e siluita in forme si structuri straine de ea, care ii vin ca niste haine croite prost..e drept, o traducere nu e un lucru usor si se poate rata foarte usor..si cu toate astea, uneori, traducerea poate fi formidabila..din pacate nu se intampla des lucrul acesta, si textul original ramane singura varianta..eu n-o sa ma ating insa de Lovecraft nici macar in engleza..mi-am promis!

  4. Eu mereu ziceam că am norocul de a da de cartea potrivită, la momentul potrivit.
    Poate (accentuez:poate) toată problema e în altceva decât autorul sau traducerea?
    🙂

  5. admit ca in unele cazuri asa este..si mie mi se intampla uneori la fel – sa citesc chiar cartea pe care ar trebui s-o citesc, numai ca in cazul lui Lovecraft, lucrurile nu stau nici pe departe asa..pur si simplu nu pot sa citesc – sa-mi fie iertare – aiurelile alea care se cheama “roman”..

  6. sigur, nu sustin ca pozitia mea ar fi absoluta..intr-un sens, asa e, tine de gust..eu inteleg altceva prin literatura si cer altceva de la ea, ca cititor..e o discutie lunga aici…poate o sa o purtam candva..pentru mine, literatura tine mai curand de forma, nu de continut, si de aceea trebuie sa mizeze in special pe forma. Placerea estetica trebuie obtinuta de pe seama cuvintelor, a metaforelor, a jocurilor de limbaj, a caracteristicilor stilului in general. Ar fi multe de spus. Ma opresc totusi aici.
    Ma bucura insa provocarea. Toate bune

  7. uhm… Sunt tentată să confirm că şi pentru mine forma e mai importantă decât conţinutul, dar.. îmi dau sama să nu aş putea citi ceva care e frumos scris, dar e sec ca mesaj. În orice caz, a lectura ceva searbăr mi se pare la fel de inadmisibil. =)

    ^_^
    Cel mai interesant lucru e că, în fond, sunt de aceeaşi părere, dar… mi s-a părut că o astfel de discuţie e mai constructivă decât una în care orice frază se probă, pur şi simplu))
    sper să-mi fie cu iertare :))

    O zi bună (though e 3 noapte) în această duminică (ce promite a fi însorită) 😉

  8. Sigur, atunci cand e vorba de literatura, forma e esentiala.. Poti sa transmiti tot felul de mesaje cu tenta politica sau morala scriind articole de ziar, reportaje, interviuri, etc. Dar asta nu le face pe toate acestea literatura. Literatura sta in legatura directia cu frumosul. Insa inteleg perfect ce vrei sa spui. Mi-a facut placere sa discutam, chiar daca a trebuit sa o facem prin scurte mesaje. Sigur, discutia are farmecul ei. O zi buna si tie, pentru ca acum nu mai e de ceva vreme 3 nopatea, ci 10 dimineata. O zi buna si la buna recitire.

  9. Ok,pentru inceput nici nu stiu daca are rost sa scriu,fiindca nu stiu daca cineva mai vede/tine cont de comentariile la acest post.Am ramas uimita de mini reviewul pe care l-ai scris fiindca…H.P.LOVECRAFT,nicidecum un autor oarecare.La urma urmei el e parintele genului Scifi-Horror.Am avut 15 ani cand am citit cartea si nu vad de ce e o carte grea, sau,proasta in general.Intradevar nu e o carte pe gustul multor oameni,in general lucrarile lui Lovecraft sunt luate drept texte fara sens,asta pana nu te dai batut dupa 20 de pagini.Pentru un om bolnav mental (da stiu,acuma o sa zici ca se vede de ce cartile lui sunt cum sunt) a reusit sa creeze ceva foarte coeerent,interesant si deconectant,si nu in ultimul rand,ceva te face sa iti pui intrebari,si poate sa iti imaginezi oare cum sta treaba cu alea 4-5 dimenisuni si planuri.In final as mai vrea sa zic,ca dansul vorbeste despre lumea onirica,despe visuri,asa ca poate te mai gandesti de 2 ori inainte sa te arunci cu capul inainte,fiindca visurile nu au sens si poate el radea mai bine la urma ca toata lumea se ambala cand vinea vorba de lucrarile sale si orice fan Lovecraft stie ca scopul lui nu a fost sa scrie ceva ce paote fi explicat in 2-3 cuvinte.Asta e farmecul lui,cat de bizara e lumea pe care o creeaza.Numai bine.

  10. Multumesc pentru comentariu. Ar fi multe de spus aici, iar la incercarea de a citi Lovecraft am renuntat chiar atunci. Sigur, e de admirat ca un bolnav mintal poate fi scriitor, sau ca este parintele unui gen literar. Acestea nu sunt insa argumnte in favoarea scriiturii lui. Primul as zice, chiar dimpotriva.
    Pe scurt, nu exista vise fara sens, iar un roman oniric ar trebui sa fie foarte coerent in incoerenta lui, daca vrei. Nu poti sa justifici ceva spunand ca n-are sens pentru ca trebuie sa n-aiba sens. In fine, mie textul mi s-a parut fortat, pueril, literar vorbind precar. O fi, zic, si traducerea de vina. In fine…

  11. Intradevar traducera poate fi o mare parte din problema.Oricum ma bucur ca in sfarst am putut sa imi exprim o opinie diferita fara sa ma lovesc de jigniri.O seara buna

Leave a Reply

