Am publicat, în câteva rânduri, scurte fragmente (pe care unii dintre voi au avut ocazia sa le citesca) dintr-o scriere care s-a  transformat, treptat, într-un roman: Cartea Iuliei. „Un titlu interbelic”, mi-a atras  atentia, imediat, un prieten de-al meu şi critic literar, Cătălin Sturza, care mi-a  promis totuşi că o va lectura cu cel mai neiertător ochi posibil.

Romanul este povestea unei neputinţe. Neputinţa de a trăi în cuvinte,  neputinţa de a ierta şi de a iubi în cuvinte. Şi povestea unei nevoi. Nevoia de a ierta şi  nevoia de a iubi. Ocolind cuvintele, dincolo de ele, şi totusi cum altfel dacă nu prin  ele. Este cartea Iuliei, pentru ca este scrisă şi citită de Iulia (şi uneori de Grieg),  pentru că este un fel de roman în roman, şi pentru că este un fel de scrisoare (carte)  între cei doi. Şi pentru că actul lecturii este actul erotic suprem între cei doi, modul  suprem de a se dărui unul altuia, tocmai pentru că îi priveşte indirect, pentru că  este despre ei fără să fie cu ei. Pentru că literatura este, până la urmă, un mod de a  evada din cuvinte prin cuvinte, un mod de a ajunge la celălalt. Este actul suprem de  altruism.

Dacă o să vă placă, să-mi spuneti! (Să-mi spuneţi şi dacă nu…).

(p.s.  Am speranta ca lecturarea acestei carti il va determina pe Vania sa renunte la gandurile negre din ultima vreme.

p.p.s. Tin, deasemenea sa multumesc catorva oameni care m-au incurajat cu laudele si cu criticile lor si fara de care romanul nu ar fi aparut: Vladimir Bortun, Amalia Trepca, Iulian Costache, Octavia Sandu, Razvan Andrei si lui Marin Mincu – cel caruia ii este dedicata cartea (lui si Marei) ca o reparatie pentru o invitatie de a citi in cenaclu >Euridice< pe care, din pacate, n-am onorat-o si pe care acum, ca unul dintre noi a murit,  n-o voi mai putea onora niciodata. Ii multumesc deasemenea lui Cristi, Diei, Iuliei,  – si tuturor acelora – care citind fara sa stie fragmente din roman, au avut dintre cele mai incurajatoare cuvinte si m-au facut sa-l scriu pana la capat).

62 thoughts on “Cartea Iuliei

  1. WOW!!!
    CEA MAI MINUNATĂ BUCURIE A ZILEI
    Paul, Paul, Paul 😆
    ce încântată sunt, am voie? 😆
    a, MULŢUMESC FRUMOS şi nu-ţi fă gânduri: drumul tău e minunat, să-l ai lung şi aglomerat(de cărţi scrise şi citite şi de noi 😉 )
    deja m-am înscris în şir:
    “Neputinţa de a trăi în cuvinte, neputinţa de a ierta şi de a iubi în cuvinte”
    VREAU! cartea 😆
    la care editură ţipăm?(adică o adresă, plzzz) 😆

  2. @ Cella:
    Iti multumesc tare mult pentru bucuria asta pe care o re-simt si eu. Sper ca lectura va fi pe masura asteptarii.
    Un clic pe una dintre imaginile cu coperta te transporta la libraria virtuala, de unde poate fi luata…

  3. Credeam ca in cuvinte se poate orice! 😦
    Hm, trebuie neaparat sa o citesc, sa vad daca mi se confirma teoria cu atotputernicia cuvintelor! Succes 🙂

  4. @ Andi:
    Oricat de straniu ar parea, in cuvinte se poate si nu se poate orice. Depinde numai de ce parte a cuvintelor esti 🙂
    M-as bucura sa stiu parerea ta despre micutul meu roman..

  5. Paul, ce frumos, felicitările mele!
    Nu ştiu cum aş putea intra în posesia ei…

  6. @ Otilia:
    Multumesc mult pentru felicitari si astept si eu cartea ta!!
    Cartea poate fi usor comandata cu un click pe una dintre pozele copertei (care te duce pe saitul librarieivirtuale)
    Mi-ar placea sa-ti placa :)..

  7. Am citit pe sit-ul librăriei fragmentul de roman… Mi-am făcut o idee agreabilă. Am găsit ceea ce prețuiesc când e vorba de literatură, tocmai savoarea și prospețimea cuvântului. Despre narativă, după lectura integrală!

  8. pfff.hipercomplicată comanda. tre cont..mă timorează grozav treaba asta, dar am s-o fac. nu azi,azi nu mi-a mai rămas nici un ”în” plus… 🙂

  9. @ Dumitru Agachi:
    Multumesc! Sper ca impresia va persista si in timpul lecturii…Va urez asadar lectura placuta 🙂 (am sentimentul unui bucatar care tocmai a preparat mancarea 🙂

  10. Multumesc mult, Alex!
    E simplu, cu un clic pe una dintre poze ajungi pe saitul librariei virtuale…
    M-as bucura sa-ti stiu parerea dupa ce o vei fi citit!

  11. Pingback: Lady A
  12. e foarte simplu de “luat”, am luat-o 😀
    cînd o primesc am să o citesc şi apoi ţi-o expediez să “mi-o scrii” 😉

  13. Nu stiu despre ce e vorba in carte, si ma tem ca multi nu vor afla niciodata. Aceasta coperta lasa atat de mult de dorit incat chiar daca ar putea avea un continut genial, multi o vor ocoli la raft.

  14. @ Cella:
    O voi “scrie” cu tot dragul si cu toata bucuria de a te fi cunoscut, fie si numai asa, virtual. Sper insa ca dupa o vei mai vrea scrisa si dupa ce o vei fi citit 🙂 ..

  15. felicitari! si eu mi-as dori mult sa scot o carte, insa mi-e teama ca lipsa publicitatii e un dezavantaj…te astept si pe blogul meu daca ai placerea si daca doresti link exchange anunta-ma acolo! mult succes cu cartea.

  16. Felicitari Paul, speram insa sa aflu de la tine si nu de pe blog:) oricum e un bun test pt tine ca ti se citeste blogul!

  17. @ Ana:
    Multumesc, Ana! Adevarul e insa ca am vorbit prin ianuarie si ti-am spus atunci ca urma sa apara.. Imi pare rau ca n-am apucat sa ne vedem la Bucuresti, pentru ca ti-as fi dat mai multe detalii…
    (se cam citeste, da 🙂

  18. Felicitări! A termina o carte şi a o dărui, apoi a aştepta reacţiile – ce sentiment!
    O voi comanda mâine, abia aştept s-o citesc.

  19. @ Calin Hera:
    Multumesc si iti spun la randu-mi felicitari (asa cum am mai facut-o deja :). E un sentiment straniu totusi pentru ca stii intotdeauna ca ai fi putut-o face mai buna, ca esti cumva, mereu, inaintea ei. A cartii. Singura ei salvare este sa inceapa sa traiasca pe cont propriu.
    Si eu nerabdator sa citesc volumul tau de poezii, am trimis un mesaj la adresa indicata pentru a afla daca volumul poate fi comandat in afara tarii.
    O seara frumoasa.

  20. Hai mai draga Phaule, ca daca tot te felicita lumea intr-una pe aici, sa-ti zic si eu ceva.
    Azi am avut bucuria sa aflu ca ma asteapta din aprilie un B eins la Sprachenkolleg. Si acum citesc pe blog la tine ca ti-a prins chip tiparit “piesa”. Deci, o a doua bucurie. Cred ca o savurezi din plin 🙂

    De-as avea genug Zeit, mi-as pregati de pe acum cutitele, foarfecele fierastraul, drujba si alte instrumente pentru “piesa Iuliei”. Dar poate pe candva voi avea… 🙂

    Felicitari pentru debut!

  21. Draga Victor, inainte de orice, da-mi voie sa te felicit si sa-ti spun ca ai reusit mare lucru. Sint convins ca in 5 luni de zile o sa reusesti sa progresezi mai mult decat iti inchipui. Unde mai pui ca o sa cunosti toate coreencele alea de care eu ma indragostisem deja numai imaginandu-mi-le :). Apoi, iti multumesc pentru felicitari! Si eu sper ca o sa-ti faci candva timp de ea si o s-o citesti.
    Spor la toate si ne vedem curand,

  22. la capătul rândului, eu: pot pune cartea ta pe blogul meu ,cumva, astfel încât clickuitorul să ajungă la editura ta??și dacaă da, cum se făcea?

Leave a Reply

