Iata ca, astazi, blogul meu a implinit doi ani. Cu acest neasteptat prilej, m-am gandit sa scriu un scurt fragment “de moral” si profit tot acum (a-diacritic) de ocazie – pentru ca s-ar putea sa fie ultima – sa urez tuturor citorilor si cititoarelor, tuturor lecturanzilor si lecturandelor, etc.,tot ce se cade intru urare acum, in preajma sarbatorilor de…, etc.

spre fericita compensatie, un fragment pe care il stiti, probabil, dar intru care, certamente (ca sa-mi asez cravata lingvistica) nu v-ati imbucurat cu asupra de masura, asa cum s-ar cadea…

Şah-mat (Death doesn’t translate)

Acuşi o sa fie 2011. Mie, unul, mie cam teamă. Mi-e frică de crăciun şi de revelion şi de anul nou. Mi-e frică, de asta le scriu cu literă mică, ca să le pedepsesc. De crăciun mi-e frică, pentru că nu mai cred nici în moş crăciun nici în altceva, de revelion mi-e frică pentru că nu se poate sărbători de unul singur, e nevoie de o armată ca să poţi accepta că ai mai pierdut un an, ca ai mai ratat încă 365 de zile şi că tocmai te pregăteşti să ratezi, superb, alte 365. De anul nou mi-e frică mai ales pentru că n-o sa fie nou decât vreo câteva minute, maxim câteva zile. Apoi o să îmbătrânim în el. O să ne îmbâcsim de ratări şi de nereuşite, de regrete şi de neîmpliniri, de nostalgii şi de păreri de rău, de stranii presimţiri şi presentimente, de junk-food şi de coca-cola.  La urmă, de silă, o să vrem un alt an, unul nou, mai bun decât ăsta. Dar o să fie tot la fel ca înainte, aceeaşi melodie, ianuarie-februarie, apoi brusc o lună indefinită şi goală care o să dureze, cu intermitenţe, până când o să fie iarăşi crăciun, revelion, anul nou, tot aşa, prin surprindere. Nici n-o să ne dăm seama. Mi se face rău de atâta grabă, se învârteşte camera cu mine, mi-e greaţă. Nu ştiu de ce dracu’, dar pur si simplu nu poate să fie altfel! Şi ce e mai trist, e că după o vreme oamenii o să înceapă să obosească de jocul ăsta, apoi o să se îmbolnăvească şi o să moară. O să moară oamenii pe care nu i-ai cunoscut niciodată, dar din când în când o să moară oamenii pe care-i iubeşti, şi fără de care nu poţi trăi. Pentru că jocul nu se poate pierde decât dacă se joacă, şi nu se poate juca decât, neapărat, până la capăt. Nu merge să te opreşti „la pauză”. Nu există time-out. Şi e mereu mai rapid, ianuarie-februarie, cât de repede poţi să silabiseşti şi ele ţi-au distrus deja viaţa, eşti un sufix al propriului tău trecut, o pânză de om, care se pregăteşte de ultima partidă, de ultima rundă. Un inofensiv Ivan Ilici. Death doesn’t translate. N-o să se întâmple acum, dar cândva tot o să se întâmple. O să ajungeţi, cum se zice, la rând. Poftiţi, vă rog. O să încercaţi să dărâmaţi toate piesele de pe tabla de şah, dar moartea o să le aşeze, frumuşel, pe toate la locul lor. Şi atunci o să vă vină, credeţi-mă, cam peste mână, să muriţi. Adică n-o să vă fie tot una.

21 thoughts on “O constatare omagială

  1. LA MULŢI ANI, Paul, şi la cât mai multe texte cu care să ne încânţi, aşa cum faci de fiecare dată. Mă bucur că am fost imediat pe fază, noroc cu RSS-ul… Gânduri bune, omule!

  2. Draga Cristian, iti multumesc tare mult! M-am bucurat sa vad ca, la ora asta, primesc “uite-asa” de repede un raspuns!
    Iti doresc si eu, la randu-mi, toate cele bune si LA MULTI ANI!
    Sa ne citim cu bine,
    paul

  3. mie mi-e frică de anul următor, de ziua următoare, de anul următor, de ziua următoare, de anul urmăritor și de ziua urmăritoare. a început să-mi fie frică din senin. din seninul cerului, care altul…
    și nu mă pricep să fac urări, mă pricep doar să îmbrățișez. : )

  4. Pentru blog, felicitari. Pentru doi ani ai blogului, felicitari. Blogul e o experienta personala, asa ca nu stiu daca ti-e greu sau nu cu el, probabil ca nu, probabil ca da… M-a impresionat insa luciditatea, de mult nu mai vad nici eu care sa fie “bucuria” aniversarii! Sarbatori cu bine, totusi, in termeni de spiritualitate!

  5. @ Dumitru Agachi:
    Multumesc, la randu-mi, pentru urari, si va doresc asemenea! Bucuria aniversarii trebuie mai intai pierduta. Neaparat. Altfel e pe veci ratata.
    La multi ani!

Leave a Reply

